Nauka gryzienia i żucia z wykorzystaniem gryzaków ARK

19-06-2015

Dla niemowląt nauka umiejętności gryzienia i żucia to ważny etap w rozwoju psychomotorycznym. W 5 miesiącu życia dziecko poprzez zagryzanie palcy czy zabawek zaczyna stymulować narząd żucia i jamę ustną do rozwoju. Ruchy żuchwy języka czy warg stają się coraz bardziej skoordynowane. Jeżeli rozwój ten z jakiegoś powodu ulega zaburzeniu interwencja specjalisty może być konieczna w celu wykształcenia umiejętności gryzienia i żucia.

1 Jedną z metod nadrobienia pewnych braków jest dostarczenie dziecku jak największej ilości urozmaiconych bodźców stymulujących, zapewnienie ćwiczeń jamy ustnej w tym warg policzków, języka i żychwy.. Pomocnym w tym mogą okazać się specjalnie zaprojektowane gryzaki (Grabber, Y-chew,  końcówka do wibratora Probe, gryzaki: myszka, kot, piesek)

2. Dobrym sposobem jest na wczesnym etapie zaznajomienie dziecka  ze znaczeniem słowa „żuć” i „gryźć”.Demonstarcja uwydatnionych  ruchów żuchwy wraz z werbalizacją słowną okazuje się w tym pomocna.Jeśli jest dostępna maskotka z ustami można pokazać dziecku jak gryzienie i żucie na jej przykładzie. Można udawać karmienie maskotki lub pozwolić dziecku nakarmić dsamego siebie. W celu wzbogacenia przekazu wskazanym jest uwydatnienie dźwięków towarzyszących żuciu i gryzieniu.

3. Jako pierwszy rozwija się ruch żuchwy góra-dół. Ruch ten wywołujemy wkładając do jamy ustnej w okolicę zębów trzonowych gryzak Grabber lub Y-chew, a następnie zamykamy i otwieramy usta ruszając biernie żuchwą. Podczas czynności używamy słowa „żuj” i „gryź”. Można użyć lusterka w którym dziecko obserwuje swoje ruchy.

4. Kiedy dziecko zna już znaczenie słów żuć i gryźć można kazać dziecku dotknąć naszej żuchwy podczas symulacji gryzienia lub żucia w celu lepszego zrozumioenia przez dziecko istoty zjawiska. Mniejszym dzieciom możemy pomóc sami naprowadzając ich dłonie na naszą żuchwę.

5. Gdy dziecko w pełni rozumie już na czym polega „gryzienie i żucie możemy przejść do ćwiczeń. W tym celu wkładamy dziecku w okolicę zębów przedtrzonowych końcówkę gryzaka np y-chew (w asyście lub bez) i każemy zagryzać. Czynność powtarzamy 20-25 razy z każdej strony.

6. Używająć gryzaka Grabbera poprzez umieszczenie między zębami okrągłej jego części możemy ćwiczyć jednoczesne zagryzanie po obu stronach żuchwy.

7. W celu rozwoju rotacyjnego ruchu żuchwy końcówkę gryzaka polecamy zagryza 3-5 krotnie po jednej stronie i przechodzimy na drugą. W trakcie zmian możemy przesuwać końcówkę gryzaka z pozycji zębów przedtrzonowych do trzonowych i na przemian.

8. W końcowym etapie ćwiczeń możemy ćwiczenia z gryzakiem zastępować prawdziwym jedzeniem w celu płynnego przejścia od ćwiczeń do prawdziwego żucia.

9. W celu przyzwyczajenia dziecka do różnej struktury pokarmów możemy wykorzystać gryzaki o fakturowanej powierzchni (guzki).